Kereső

Back
2015-02-27

TRIÁL TÖRTÉNELEM

 Az 1909-es 6 napos megmérettetés (Six Days Trial) és az 1967-ben először megrendezett Triál Európabajnokság között majdnem 60 év telt el. A triál az a sport, melynek a leghosszabb időre volt szüksége ahhoz, hogy elterjedjen szülőhazájától Nagy Brittanniától, még pontosabban Skóciától. Tulajdonképpen a sportág kifejlődésének fontossága és lassúsága –hogy más országokba is eljusson – a meghatározója annak, hogy a Skóciai 6 Nap tradícionális eseménnyé vált. A verseny abból állt, hogy a versenyzőknek nehéz terepen kellett keresztül küzdeniük magukat olyan motorokkal, amelyek nagyon nehezek és erőtlenek voltak, felszereltségük pedig messze volt attól, amit mi ma ismerünk. Akkoriban, a motorosok átlagos, négyütemű motorokat használtak.

A 6 napos megmérettetést 1913-ban rendezték meg nemzetközi szinten először.  Ez a verseny a motor és a motoros megbízhatóságán alapult.

1931-ben Skóciában bemutatták az akadály átkelést: a pályán adott időn belül kellett végigmenni minden külső segítség nélkül, hiba esetén pedig a büntetőpontokat is bevezették.  Itt született meg az igazi triál. A motorokat próbálták a feladatokhoz alakítani.

A triál versenyek Európában csak a II. világháború után kezdtek feltűnni. Az első britt nemzetközi versenyre az ötvenes években került sor, hatvanas években pedig Hollandia, Belgium, Franciaország, Németország, Svédország, Svájc és Spanyolország is csatlakozott. Az első Triál Európabajnokság 1967 őszén kezdődött és 1968 áprilisáig tartott, tehát a triált téli sportként tartották nyilván 1971-ig. Ettől kezdve januártól, augusztus végéig került megrendezésre.

Ahogy a triál egyre speciálisabb lett, a motorokat is fejleszteni kellett, vagy talán a versenyek váltak bonyolultabbá a motorok fejlődése által. Bármelyik esetben mérföldkőnek számít a  triál motorok történelmében Sammy Miller motorja, az Ariel HT5 mely sokkal könnyebb volt mint társai és a kormány dőlésfokának megváltoztatásával irányíthatóbbá vált. Ennek eredményeként a motor könnyebben vette az akadályokat, és élesebb kanyarokat is be lehetett venni vele.

Az Ariel sikerére a versenytársak és a motorgyártók egyaránt felfigyeltek. Mindenki kezdte ledobálni a súlyokat a motorokról. Sammy Millernek a spanyol Bultaco gyár ajánlott munkát, mely a kétütemű motorok gyártásában volt sikeres, és terjeszkedni akart a triál felé. Így született meg a kétütemű triál motor.

Más spanyol gyártók is próbáltak versenyt tartani a Bultacoval, és kezdtek triál motorokat kifejleszteni. Hamarosan a triál pályák megteltek Bultacokkal, Montesákkal és Osszákkal. Ezek a kétütemű motorok olyan könnyedén vették az akadályokat, amiről a négyüteműek csak álmodni mertek.

1973-ban mutatták be az első japán triál motort, a Hondát. Ez egy négyütemű modell volt, a TL125. Egy évvel később követte a Yamaha, a Suzuki és a Kawasaki. A japán motorok nem rendelkeztek olyan jó képességekkel, mint spanyol társaik, de megbízhatóak voltak és könnyen kezelhetők. A japánok is követték a spanyol példát, és híres versenyzőket kértek fel a motorok fejlesztésére. Mick Andrews a Yamahának segített. A Honda pedig megszerezte Millert a Bultacotól, aki segített nekik a könnyebb vázú versenymotorok kifejlesztésében.

1979-ben és 1980-ban a spanyol vállalatok lázadásokkal és gazdasági gondokkal küszködtek, ennek következtében az olasz gyártók is betörtek a piacra, mint az SWM, az Italjet és a Fantic.

Ebben az időben a motorok külseje még hasonlított egymásra.

Ez 1984-ben azonban, a Yamaha bemutatta a teljesen új külsővel rendelkező és monoshock rugózással felszerelt TY250-et. Egy évvel később, a többi gyártó is hasonló modellekkel állt elő.

A század utolsó évtizedében a Beta és a spanyol Gas Gas vette át a vezető szerepet a triál motorok kialakításában, a féktárcsa, a vízhűtés és keskeny váz bevezetésével. A modern „állj-indulj” vezetési stílus, amikor a vezető kis ugrásokkal helyezi, irányba a motort, majd elengedi a kuplungot, hogy kilője magát a következő célpont felé, meghatározó irányba terelte a motorok kialakításának fejlődését. A versenyzők magasabb fordulatszámú motorokat igényeltek, hogy egyre nehezebb akadályokat küzdhessenek le.

Manapság a triál motorok kialakítása stabilizálódott. A rugóút 180 mm elöl és 150 hátul. A rugózás csillapítva van, hogy a következő ugrást megkönnyítse. A motorok vízhűtéses kétütemű és négyütemű (Montesa, Sherco) rendszerűek. Sokkal hatékonyabbak, megbízhatóbbak és könnyebbek.

A GAS GAS már évek óta vezető szerepet tölt be a triál motorok értékesítésében (45%), valamint több éven keresztül az év legjobb triál motorkerékpárjának választották a TXT RACING változatát.

A többi motorkerékpár sporttal ellentétben a Triál nem a sebességről szól. Itt egyszerűen arról van szó, hogy te és a motorod legyőzzétek az akadályokat. A triál sport legfontosabb két eleme, az egyensúly és a koncentráció. Hihetetlen, hogy egy motorral milyen helyekre képes eljutni az ember.

A triál motorsport messze a legbiztonságosabb és legolcsóbb formája a motorozásnak. Ha izgalomra vágysz, akkor fontold meg a triált, és garantáltan meg leszel elégedve.

Az endurózáshoz és főként az extrém enduróhoz alapvetően a triálozáson keresztül vezet az út.